Procedee de expresivitate artistică
Figurile de stil
ALEGORIA – figura de stil alcătuită dintr-o înşiruire de
metafore, comparaţii, personificări etc., cu
ajutorul căreia, pe
baza unei asemănări sau corespondenţe se substituie o imagine prin
alta şi se exprimă
noţiuni abstracte prin intermediul concretului.
Ex.: alegoria moarte – nuntă din balada
Mioriţa, pune în evidenţă credinţa
poporului român că sfârşitul vieţii nu e decât o trecere într-o altă formă de
existenţă, în comuniunea cu natura, în ipostaza unei nunţi cosmice.
ANACOLUTUL - figura de
stil derivată, de fapt, dintr-un defect al stilului, care constă în
nerespectarea
acordului gramatical, pentru pune în
evidenţă sentimentele
autorului.
Ex.: în Amintiri din copilărie, Ion
Creangă evocă imaginea satului natal, a casei părinteşti şi a copilăriei
într-o frază amplă în care, prin anacolut, se pune în lumină emoţia evocării
alături de un ton nostalgic, de altfel nespecific jovialului Creangă.
,, ... dar eu, ... parcă îmi saltă ... „
COMPARAŢIA – figura de stil prin
care se alătură doi termeni pe baza unor însuşiri comune, cu
scopul de a-l
evidenţia pe primul; aceştia pot denumi: obiecte, fiinţe, personaje,
idei, acţiuni
sau noţiuni abstracte. Între ei se stabileşte o relaţie de asemănare,
marcată prin
cuvinte sau grupuri de cuvinte - ca, la
fel ca, asemănător cu,
asemenea,
precum, cât, aidoma, cum, întocmai cu etc. Relaţia de asemănare se
bazează pe
identificarea unor trăsături comune ale celor doi termeni.
Ex.: ,,Atât de fragedă te-asemeni
Cu floarea albă de cireş.”
1.
Comparat
(,,te” )
2.
Comparant
( floarea )
3.
Elemente
comune: frumuseţe, delicateţe,
prospeţime
EPITETUL – figura de stil care
exprimă însuşiri deosebite, neaşteptate ale obiectelor sau ale
acţiunilor,
prezentându-le într-o lumină nouă, aparte, ele adresându-se imaginaţiei şi
sensibilităţii noastre,
pentru a-l impresiona pe cititor.
Clasificare:
-
după numărul de termeni
(sau alcătuire):
·
simple:
,,şuiet adânc”;
·
duble:
,,somnoros şi lin se bate”;
·
triple:
,,chemare nedesluşită, moale, strânsă”;
-
după ce exprimă:
·
cromatice:
,,seninu-i albastru şi limpede”;
·
personificatoare:
,,codrii se zvârcoleau neputincioşi”;
·
metaforice:
,,Feţi-Frumoşi cu păr de aur”;
,,zeiţa de gheaţă”; ,,dulce durere”;
·
hiperbolice:
,,trunchii vecinici”, ,,gigantică cupolă”;
·
ornante:
,,bulgări fluizi”, ,,fluturi şăgalnici
şi berbanţi”;
·
antitetice:
,,recile scântei”;
-
din punct de vedere
morfologic, epitetele pot fi:
·
adjectivale:
,,lacul albastru”;
·
adjective
substantivizate: ,,mândra lună”;
·
substantivale:
,,pânze cu corpuri de ninsori”;
·
verbele
la gerunziu (cu valoare adjectivală): ,,lumină pălindă”;
·
verbele
la gerunziu: ,,răsărea sunând”;
·
verbele
la participiu (cu valoare adjectivală): ,,inimi pustiite”, ,,mă lasă pustiit,
veştejit şi amorţit”;
-
ca părţi de propoziţie,
epitetele pot fi:
·
atribute:
,,trestia cea lină”;
·
nume
predicative: ,,dulci-s ochii”;
·
c.c.m.:
,,se-ncovoaie tainic”;
·
propoziţii
atributive cu valoare de epitet: ,,lângă lacul care-n tremur somnoros şi lin se bate”
HIPERBOLA – figura de stil care
constă în exagerarea intenţionată ( prin mărire sau micşorare ) a
unor trăsături,
situaţii, personaje, caracteristicile unui obiect, ale unui fenomen sau
ale unei întâmplări
cu scopul de a spori expresivitatea exprimării ( pentru a exprima
admiraţia, disreţul
şi ironia ).
·
ascendentă:
,,Crapii-n ele-s cât berbecii”,
,,spicul cât cocoşul”, ,,vorba-i e tunet,
răsufletul ger”
METAFORA – figura de stil prin
care se trece de la semnificaţia obişnuită a unui cuvânt sau a unei
expresii la o altă
semnificaţie, pe care cuvântul sau expresia nu o pot avea decât în
virtutea unei comparaţii
subînţelese. (sporeşte profunzimea şi
expresivitatea textului)
·
metafora
prevede transferul noţiunii abstracte în ordinea concretului printr-o
comparaţie prescurtată; un cuvânt – imagine înlocuieşte cuvântul – obiect al
comparaţiei, renunţându-se la formulele care leagă termenii unei comparaţii;
precum, ca, cât, decât, asemenea, aidoma, astfel, întocmai ca:
ex.: ,,Cenuşa visărilor noastre
Se cerne grămezi peste noi,
Precum se coboară pe glastre
Atinse, petalele-albastre,
De-o gâză căzută de sus printre foi.” ( T.Arghezi – Cenuşa visărilor )
·
metafora
stabileşte asimilare între doi termeni: unul cu funcţie de comparat, celălalt
de comparant; această asimilare se realizează:
a)cu
ajutorul verbului A FI:
,,Desigur, ea e o brăţară
purtată la mână de un zeu
ea e mai liniştită spre seară,
deşi e neliniştită mereu” ( N.Stănescu – Desigur)
b)prin
juxtapunere:
,,Te uită, zările se împreună.
Un ocean, talazul tău cernit
Când Umbră, sub zenitul poleit,
Te vei desface-n mistic clar de lună?”
(I. Barbu – Umbra)
c)cu
ajutorul unui atribut:
,,Amurg în crâng
Albinele luminii, prin frunze se
jucau.” (I.Pillat – Poeme într-un vers)
JTG Casino - Mobile | Jtmhub
RăspundețiȘtergereJTG Casino - Mobile is the best 군산 출장마사지 choice if you are looking for 동두천 출장샵 a mobile gaming experience with a 오산 출장마사지 huge 원주 출장마사지 selection of online slots, table games, poker, video poker 경산 출장안마